Διατροφή - Αλκοόλ

 

Διατροφή
Αλκοόλ




Διατροφή

Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για την διατήρηση της υγείας είναι η διατροφή. Η Διατροφή είναι μία ανάγκη ζωτικής σημασίας, η οποία συνοδεύει τον άνθρωπο καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Θα πρέπει όλοι να γνωρίζουμε ότι οι συνέπειες / επιπτώσεις μίας ανθυγιεινής διατροφής μπορούν να ξεσπάσουν αρκετό καιρό αργότερα (ίσως και πολλά χρόνια), οι οποίες πολλές φορές δεν μπορούν πλέον να θεραπευτούν.





Χρήσιμες πληροφορίες για μια υγιεινή διατροφή

  • Μην απαγορεύετε φαγητά στον εαυτό σας, απλά τρώτε λιγότερο από τα επιβλαβή.
  • Ο μεταβολισμός του σώματος σας κορυφώνεται το μεσημέρι, τρώτε το κύριο γεύμα της ημέρας εκείνη την ώρα.
  • Καταγράψτε κάθε τι που τρώτε, θα σας βοηθήσει να τρώτε λιγότερες επιβλαβές τροφές.
  • Μην πίνετε τίποτα για μισή ώρα μετά το φαγητό.
  • Μειώστε το αλκοόλ, έχει πολλές θερμίδες.
  • Μειώστε το αλάτι, μειώνει το νερό από το σώμα σας.
  • Αντικαταστήστε το κόκκινο κρέας με πουλερικά


Ξηροί καρποί


Τρώγοντας μία χούφτα ξηρούς καρπούς, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα μπορείτε να μειώσετε σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου από καρδιοπάθειες, σύμφωνα με έρευνα Αμερικανών επιστημόνων.



Φρούτα

Τα φρούτα αποτελούν μία δροσιστική διατροφή και του καλοκαιριού, αλλά επίσης προσφέρουν και πολύτιμα για τον οργανισμό θρεπτικά συστατικά. Το καλοκαίρι υπάρχει μία μεγάλη ποικιλία φρούτων, από κεράσια και φράουλες μέχρι καρπούζι πεπόνι, σύκα και σταφύλια. Τα φρούτα είναι πλούσια σε νερό, κάτι που τα καθιστά φτωχά σε θερμίδες. Από την άλλη μεριά όμως παρέχουν άφθονες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, τα οποία είναι απαραίτητα, στην καθημερινή διατροφή.



Κεράσια

Τα κεράσια αποτελούν καλή πηγή διαιτητικών ινών. Eίναι πλούσια σε κάλιο και βιταμίνη C καθώς και σε ασβέστιο και φωσφόρο. Η καλύτερη εποχή για τα κεράσια είναι από Μάιο έως και τον Ιούλιο.

Φράουλες
Οι φράουλες αποτελούν πολύ καλή πηγή βιταμίνης C. Επιπλέον αποτελούν καλή πηγή φυλλικού οξέος. Οι φράουλες περιέχουν επίσης μεταλλικά άλατα όπως ασβέστιο, κάλιο και σίδηρο. Η καλύτερη εποχή για τις φράουλες είναι ο Μάιος και ο Ιούνιος.

Βερίκοκα
Τα βερίκοκα αποτελούν πλούσια πηγή βιταμίνης Α και C. Είναι πλούσια σε μέταλλα όπως κάλιο, ασβέστιο και σίδηρο. Η καλύτερη εποχή για τα βερίκοκα είναι ο Ιούνιος.

Ροδάκινα
Τα ροδάκινα όταν καταναλώνονται με τη φλούδα τους, αποτελούν σημαντική πηγή διαιτητικών ινών. Είναι πλούσια σε βιταμίνη A, ενώ περιέχουν και βιταμίνη C. Εκτός από τα ροδάκινα, υπάρχουν και οι γερμάδες καθώς και τα νεκταρίνια. Η καλύτερη εποχή για τα ροδάκινα είναι Ιούνιος-Αύγουστο.

Καρπούζι
Ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό φρούτο για το Ελληνικό καλοκαίρι. Το καρπούζι αποτελεί πολύ καλή πηγή βιταμίνης C και καλή πηγή βιταμίνης Α. Είναι πλούσιο σε κάλιο. Παρά την πολύ γλυκιά του γεύση το καρπούζι αποδίδει πολύ λίγες θερμίδες, καθώς περιέχει 95% νερό. Η καλύτερη εποχή για το καρπούζι είναι Ιούλιος-Σεπτέμβριο.

Πεπόνι
Το πεπόνι είναι άφθονο σε βιταμίνες Α και C ενώ και αυτό, όπως και το καρπούζι είναι πλούσιο σε κάλιο. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε νερό, το καθιστά και αυτό φτωχό σε θερμίδες. Η καλύτερη εποχή για το πεπόνι είναι Ιούνιος-Σεπτέμβριο.

Σύκα
Τα σύκα αποτελούν πολύ καλή πηγή διαιτητικών ινών. Περιέχουν βιταμίνη Α και C, ενώ είναι πλούσια πηγή ασβεστίου, φωσφόρου και καλίου. Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα, με αποτέλεσμα να έχουν υψηλότερη ενεργειακή αξία σε σχέση με τα υπόλοιπα φρούτα. Η καλύτερη εποχή για τα σύκα είναι Ιούλιος-Σεπτέμβριο.

Δαμάσκηνα
Τα δαμάσκηνα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε διαιτητικές ίνες, με αποτέλεσμα να συντελούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Αποτελούν πολύ καλή πηγή βιταμίνης Α καθώς και C. Η καλύτερη εποχή για τα δαμάσκηνα είναι Ιούλιος-Οκτώβριο.

Σταφύλια
Αν και τα σταφύλια είναι στην εποχή τους στην εκπνοή του καλοκαιριού, συγκαταλέγονται στα καλοκαιρινά φρούτα. Τα σταφύλια αποτελούν πολύ καλή πηγή βιταμίνης Α και C. Η καλύτερη εποχή για τα σταφύλια είναι ο Σεπτέμβριος.

Πηγή: Flash.gr/Care





Αλκοόλ
Πόσο και πότε θεωρείται ασφαλές


Γράφει ο Δρ. Αναστάσιος Σπαντιδέας, Παθολόγος

Τα φρούτα αποτελούν μία δροσιστική διατροφή και του καλοκαιριού, αλλά επίσης προσφέρουν και πολύτιμα για τον οργανισμό θρεπτικά συστατικά. Το καλοκαίρι υπάρχει μία μεγάλη ποικιλία φρούτων, από κεράσια και φράουλες μέχρι καρπούζι πεπόνι, σύκα και σταφύλια. Τα φρούτα είναι πλούσια σε νερό, κάτι που τα καθιστά φτωχά σε θερμίδες. Από την άλλη μεριά όμως παρέχουν άφθονες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, τα οποία είναι απαραίτητα, στην καθημερινή διατροφή.


¨Στην υγεία μας¨
Συνηθισμένη ευχή που συνοδεύει κάθε ποτηράκι ποτού είτε αυτό πίνεται περιστασιακά έπ' ευκαιρία κάποιας κοινωνικής εκδήλωσης είτε αυτό αποτελεί μέρος της σημαντικής ποσότητας που καταναλώνουν καθημερινά ορισμένα άτομα.

Πόση δόση αληθείας όμως κρύβει η ευχή αυτή ή πόσο θετικά ή αρνητικά μπορεί να επηρεάσει το αλκοόλ την υγειά μας. Είναι γεγονός ότι σήμερα το ποτό αποτελεί αναπόσπαστο μέρος σχεδόν κάθε κοινωνικής εκδήλωσης και για πολλά άτομα 1-2 ποτηράκια ποτού αποτελούν απόλαυση και απαραίτητο συμπλήρωμα της απογευματινής ή βραδινής ανάπαυσης ή διασκέδασης. Πόσο αθώα όμως είναι αυτά τα μερικά ποτηράκια. Αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός το ότι η κατάχρηση αλκοόλ προκαλεί σημαντικές βλάβες στον οργανισμός μας.

Ποια όμως θεωρείται λογική χρήση αλκοόλ και ποια κατάχρηση;
1. είναι αδύνατο να πούμε πόση ποσότητα αλκοόλ μπορούμε να καταναλώσουμε χωρίς να έχουμε ανεπιθύμητες ενέργειες από τον οργανισμό μας και
2. ότι υπάρχει μία πολύ λεπτή γραμμή που χωρίζει τους λογικούς χρήστες από τους καταχραστές οινοπνεύματος. Επίσης θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι η αλκοόλη ανήκει στην κατηγορία των φαρμάκων που προκαλούν εθισμό και ότι μαζί με τον καπνό και τον καφέ (τα αποκαλούμενα και αποδεκτά "κοινωνικά δηλητήρια") αποτελούν τις ουσίες με την εντονότερη, νόμιμη, κατάχρηση σε όλο τον κόσμο.

Επειδή οι βλάβες που προκαλεί το οινόπνευμα στον οργανισμό μας είναι δοσοεξαρτώμενες επίσημοι Οργανισμοί Υγείας έχουν καθορίσει τα επιτρεπόμενο όρια κατανάλωσης οινοπνεύματος πάνω από τα οποία οι κίνδυνοι ανεπιθύμητων ενεργειών αυξάνονται σημαντικά. Οι Οργανισμοί αυτοί με βάσει συγκεκριμένα δεδομένα προχώρησαν στην καθιέρωση των μονάδων αλκοόλης. Μία μονάδα περιέχει 7,9 g οινοπνεύματος και η ποσότητα αυτή περιέχεται σε ένα ποτήρι μπίρα ή σε ένα ποτήρι κρασί ή σε μία δόση των καλούμενων σκληρών αλκοολούχων ποτών (ουίσκι, τζιν, βότκα, μπράντι, ούζο). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δόσεις αυτές αντιστοιχούν στις ποσότητες που σερβίρονται στα διάφορα κέντρα διασκεδάσεως (μπάρ κλπ) και ότι οι "σπιτικές" δόσεις είναι σαφώς πιο γενναιόδωρες κάτι που θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό των ποσοτήτων οινοπνεύματος που καταναλώνουμε.

Οι συνιστώμενες δόσεις είναι 21 μονάδες εβδομαδιαία για τους άνδρες και 14 για τις γυναίκες. Οι μονάδες αυτές συνιστάται να κατανέμονται σε όλη την εβδομάδα και να αφήνονται 2-3 ημέρες την εβδομάδα ελεύθερες χωρίς ποτό. Οι γυναίκες θεωρούνται πιο ευαίσθητες από τους άνδρες και γιατί έχουν μικρότερο συνήθως σώμα αλλά και γιατί το σώμα τους περιέχει περισσότερο λίπος στο οποίο το οινόπνευμα δε διαλύεται με αποτέλεσμα να δημιουργούνται υψηλότερες στάθμες στο αίμα.

Οριστική βλάβη στην υγεία έχουμε αν οι εβδομαδιαίες μονάδες κατανάλωσης είναι για τις γυναίκες περισσότερες των 22 και για τους άνδρες περισσότερες των 35.
Οι πότες οινοπνευματωδών ποτών κατατάσσονται, με χαλαρά κριτήρια, σε 4 κατηγορίες. Μεταξύ των κατηγοριών αυτών δεν υπάρχουν σαφή όρια ενώ ένα άτομο μπορεί να ανήκει σε 2 διαφορετικές κατηγορίες ή να εναλλάσσει κατηγορία.


Οι κατηγορίες αυτές είναι:

1. Οι κοινωνικοί πότες (social drinkers)
2. Οι βαρείς πότες
3. Οι πότες που δημιουργούν προβλήματα (στον εαυτό τους ή στο περιβάλλον)
4. Οι εξαρτώμενοι (εθισμένοι στο οινόπνευμα.)

Σημειωτέον ότι προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει ένας πότης και μετά κατανάλωση μερικών μονάδων οινοπνεύματος ή εξάρτηση από το οινόπνευμα μπορεί να αποκτηθεί και μετά από κατανάλωση μερικών μονάδων.
Ένα πράγμα που δεν είναι πάρα πολύ γνωστό είναι το ότι πολλοί πότες έχουν εξάρτιση από το οινόπνευμα χωρίς να το αντιλαμβάνονται ή χωρίς να το παραδέχονται. Η εξάρτηση από το οινόπνευμα είναι ψυχική και σωματική και είναι εξ' ίσου ισχυρή όσο και των άλλων τοξικών ουσιών.
Το οινόπνευμα εξουδετερώνεται (μεταβολίζεται) στο συκώτι με ρυθμό 1 μονάδα ανά ώρα. Αδρά ή πόση της μονάδας οινοπνεύματος με άδειο στομάχι προκαλεί συγκεντρώσεις στο αίμα που φθάνουν τα 15 mg σε 100 κυβικά εκατοστά αίματος.
Οι δράσεις του οινοπνεύματος αρχίζουν 20 λεπτά μετά την κατανάλωση του με άδειο στομάχι. Εν τούτοις η απορρόφηση του οινοπνεύματος επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Όσο πιο μεγάλη είναι η περιεκτικότητα του ποτού σε οινόπνευμα (σκληρά ποτά) τόσο πιο ταχεία είναι και η απορρόφησή του.
Η ζάχαρη στα ποτά (γλυκά ποτά) καθυστερεί την απορρόφηση του οινοπνεύματος και το ίδιο αποτέλεσμα έχει και η τροφή. Έτσι γίνεται αντιληπτό γιατί τα ισχυρά ποτά προκαλούν ταχύτερη ευφορία ή ζάλη καθώς επίσης γιατί πίνοντας μετά το φαγητό ή δράση του οινοπνεύματος καθυστερεί να εμφανισθεί ή εμφανίζεται σιγά - σιγά. Τρώγοντας πριν από το ποτό επιτυγχάνουμε μείωση των συγκεντρώσεων του οινοπνεύματος στο αίμα μέχρι και 50%.


Άλλες χρήσιμες πηγές:

http://health.gourmet.gr/index/index.html (Διατροφή και υγεία)
http://www.startpoint.gr/page.aspx?id=643 (σχετικά άρθρα)


Στοιχεία Επικοινωνίας

Τηλέφωνα Επικοινωνίας 2ης ΥΠΕ ΠΕΙΡΑΙΩΣ & ΑΙΓΑΙΟΥ

213 2004 200 & 205

210 42 12 180/228

2Η ΔΥΠΕ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ

Bρείτε μας στον Χάρτη